Program
Közreműködők
További információ
Bérletek
- KERTÉSZ BÉRLET
- SZÉLL BÉRLET
Az esemény körülbelül 2,5 óra hosszúságú.
Az eseményről
„Igor Levit egyik más zongoristához sem hasonlítható” – írta a The New Yorker. Tény: nem sok előadót találni, aki két egymást követő napon eljátszik összesen három Prokofjev-versenyművet, majd a harmadik koncerten még kettőt. Ezen a hangversenyen a szerző leghíresebb és egyben leghagyományosabb zongoraversenyét, a háromtételes harmadikat, majd a negyediket is eljátssza. A negyediket a mű megrendelője sem vállalta, és azóta is ritkán játszott alkotás. A mély érzelmekkel és szenvedéllyel társuló virtuóz erőpróbát operaszvit és szimfónia keretezi. A három narancs szerelmese című vígoperájából Prokofjev maga készített hattételes zenekari kivonatot, ahogy első szimfóniájának sokat sejtető „klasszikus” jelzője is tőle származik.
A melankolikus királyfi kineveti a saját lábában megbotló gonosz boszorkát, az pedig átokkal sújtja: meg kell keresnie három óriási narancsot, amelyekben szépséges lányok vannak. Ám csak a harmadik marad életben, akivel a királyfi végül össze is házasodik. Ez A három narancs szerelmesének rövid cselekménye. Az 1924-es szvitben a hangszerek által megjelenített szereplőket felvonultató prológus, egy alvilági kártyaparti, a híres „elhangolt” induló, egy scherzo, egy romantikus intermezzo, végül a komikus zárójelenet idéződik meg.
Zenei ötlet nem vész el, csak átalakul – mondhatnánk Prokofjev 3. zongoraversenyére. A szerző ugyanis mindig lejegyezte azokat a dallamfoszlányokat, gondolatokat is, amelyeket végül nem használt fel. 1911 és 1918 közötti feljegyzéseinek egy részéből és az 1921-ben komponált új részekből született meg a 3. zongoraverseny, amely az öt közül egyedül követi a klasszikus, gyors-lassú-gyors felépítésű háromtételes formát. A tételek közel azonos hosszúságúak, tematikusan kiegyenlítettek, miközben ott van bennük a szerzőtől megszokott fanyar stílus és lenyűgöző hangszerelés. A lendületes nyitótétel után öt változatból álló variációs tétel következik, majd színes akkordokat bemutató, zongoristát próbáló finálé zárja a művet.
Az osztrák zongoraművész Paul Wittgenstein, aki az 1. világháborúban elvesztette jobb karját, és Ravel híres balkezes zongoraversenyét is rendelte, Prokofjevet is alkotásra kérte fel. A darabot keretként ugyanannak a rondónak két változata fogja közre. Míg az első tételből egyszerre árad jókedv és idegesség, a fináléban ennek tompa újrafogalmazását, majd dühödt dübörgését, végül szerény emelkedettségét halljuk. A kettő között Rómeó és Júlia romantikáját idéző lassú tétel, valamint baljós és fényes között vacilláló moderato szól.
Néhány évvel Stravinsky Tavaszi áldozata vagy saját 2. zongoraversenye után Prokofjev „klasszikus” szimfóniával lepte meg közönségét. „Szerintem ha Haydn a mi időnkben élne, megtartaná saját stílusát, ugyanakkor elfogadna valamit az újból. Ilyen szimfóniát akartam komponálni” – írta a szerző, aki sok szempontból igazodott a hagyományokhoz. Négytételes, tipikus elrendezésű művet írt takarékos zenei szövettel és visszafogott hangszereléssel. Könnyed humora valóban Haydnt idézi, de ott van saját disszonáns zenei nyelvezete is.
Érdekességek: Prokofjev szvitjét 1925. november 29-én Párizsban mutatták be Philippe Gaubert vezényletével, a 3. zongoraversenyt 1921. december 16-án Chicagóban a szerző szólójával és Ferederick Stock vezényletével , a 4. zongoraversenyt 1931-ben írta (de csak 1956. szeptember 5-én mutatták be Nyugat-Berlinben Siegfried Rapp szólójával és Martin Rich vezényletével), 1. szimfóniájának premierjére 1918. április 21-én Petrográdon (a mai Szentpéterváron) került sor a szerző vezényletével; a Fesztiválzenekar a szvitet legutóbb 2001. március 24-én (karmester: Fischer Iván), a 3. zongoraversenyt 2014. január 28-án (szólista: Andrej Korobejnyikov, karmester: Fischer Iván), az 1. szimfóniát 2017. december 26-án (karmester: Fischer Iván) játszotta, a 4. zongoraversenyt először tűzi műsorára.
Mi történt a művek keletkezése idején? 1925-ben megjelent József Attila Nem én kiáltok című kötete / 1925. február 27-én Adolf Hitler újjáalakította a Nemzetiszocialista Német Munkáspártot / 1925. december 11-én Koppenhágában bemutatták Carl Nielsen dán zeneszerző 6. szimfóniáját / 1921. november 23-án Brnóban bemutatták Leoš Janáček cseh zeneszerző Kátya Kabanova című operáját / 1921-ben megjelent Ludwig Wittgenstein osztrák filozófus Tractatus logico-philosophicus című műve / Edvard Munch norvég festő 1921-ben megfestette Modell fonott szék mellett című képét XI. Piusz pápa 1931-ben kiadta „Quadragesimo anno” kezdetű enciklikáját / René Magritte belga festő 1931-ben megfestette Az űr hangja című képét / 1931-ben megjelent Virginia Woolf angol író Hullámok című regénye / 1918. március 3-án Szovjet-Oroszország aláírta a breszt-litovszki békeszerződést a Német Császársággal, az Osztrák–Magyar Monarchiával, Bulgáriával és az Oszmán Birodalommal / George Grosz német festő 1918-ban elkészítette Temetés című képét / 1918. május 24-én Budapesten bemutatták Bartók Béla A kékszakállú herceg vára című operáját