Haydn–Mozart plusz: Haydn, Weber, Mozart
Caputo, Takács-Nagy
További időpontok
További időpontokProgram
Közreműködők
További információ
Bérletek
- SZÉLL BÉRLET
- TÉLI ESTÉK BÉRLET
Az esemény körülbelül 2,5 óra hosszúságú.
Az eseményről
Takács-Nagy Gábor az idei Haydn–Mozart-sorozatban a 87. után Haydn egyik legnépszerűbb művét, a 88. szimfóniát is elvezényli. Bár a darab vérbeli klasszikus, a szerző valamennyi tételbe beletett valami tréfát vagy rendhagyó mozzanatot. Ilyenek a lassú bevezetést megszaggató hangok, a második tétel variációi, a menüett rusztikussága vagy az óraműszerűen zakatoló finálé madárhangjai és tűzijáték-robbanásai. A szünet után Mozart egyik legsikerültebb divertimentója, egy hattételes – és eredetileg ugyanennyi hangszerre írt – kamaradarab szólal meg. A kettő között váratlan vendég, valójában Mozart rokona, Weber zenéje színesíti a műsort. A mély, drámai, szinte operaszerűen kifejező klarinétverseny szólóját a BFZ muzsikusa és 2024-es Végh Sándor Versenyének díjazottja, Andrea Caputo játssza.
Az eszterházai udvari zenekar hegedűse, Johann Peter Tost abban a megtiszteltetésben részesült, hogy Haydn neki ajánlotta 88. szimfóniáját. Tost eladta a kottát egy kiadónak, majd a pénzt „elfelejtette” átadni a szerzőnek. Haydn mégis sokat profitált belőle, hiszen a mű londoni bemutatója megalapozta a két évvel később Angliába utazó komponista sikerét. A szimfónia energikus lassú bevezetővel indul, amely hol játékos, hol drámai főrészt vezet fel. A lassú második tétel Brahmsot is lenyűgöző főtémája eleinte szólóoboán és csellón hallható, és sokféle kísérettel jelenik meg a tétel során – még trombitával és timpanival is. A dudaszerű középrészt tartalmazó ritmikus menüett után ugyancsak népies hangulatú, de izgalmas kánont is felvonultató finálé zárja a művet.
A német romantikus opera megteremtőjeként ismert Weber számos kamara- és versenyművet komponált. Ezek között találjuk a Heinrich Baermann részére írt műveket is. Webert lenyűgözte, ahogy a klarinétvirtuóz a hangszer tetejétől a legaljáig kiegyenlítetten és bravúrosan játszik, és 1. klarinétversenyében bőséggel ki is használta barátja képességeit. Az 1811-es darab drámai, viharos zenével indul, amelyben a zenekar dühöngő kitöréseire a szólista elgondolkodóbb szólama felel. A titokzatosan kicsengő nyitány után a lágy, lírai dallamot hozó lassú tételt csak néhány pillanatra zavarja meg zaklatottabb zene. A rondó-finálé epizódjaiban hol mollba fordul a mű, hol az oboa kel versenyre a klarinéttal, hogy végül közös optimizmussal záruljon a darab.
Két hegedű, egy brácsa, egy nagybőgő és két kürt – ez Mozart D-dúr divertimentójának rendhagyó hangszerelése. A magánéleti válságok közepette született mű apparátusa a műfaj szerenádos előzményeit idézi, de kifinomultságában jócskán túlmutat a háttérzenék világán. Valószínűleg Mozart barátja, Sigmund Robinig számára készült, aki akkoriban végzett jogi tanulmányaival. Kiváló hegedűs hírében állt, így talán a kényes elsőhegedű-szólamot rá álmodta meg a szerző. A nyitó allegro, a variációs andante, a félénk menüett, a dalszerű adagio, az élénkebb menüett és a terjedelmes rondó mintapéldája annak, hogyan lehet kis erőforrásból nagyszabásút alkotni.
Érdekességek: Haydn szimfóniája 1787-ben, Weber klarinétversenye 1811-ben, Mozart divertimentója 1779-ben keletkezett; a Fesztiválzenekar Haydn szimfóniáját legutóbb 2019. október 22-én Vicenzában (karmester: Fischer Iván), Weber klarinétversenyét 2009. február 22-én (szólista Sabine Meyer, karmester: Zdeněk Mácal) játszotta, Mozart divertimentóját most adja elő először.
Mi történt a művek keletkezése idején? Thomas Gainsborough angol festő 1787-ben elkészítette Lady Georgiana Cavendish portréját / 1787. augusztus 29-én Hamburgban bemutatták Friedrich Schiller német költő Don Carlos című drámáját / II. József 1787-ben kötelezővé tette Magyarországon a vezetékneveket / 1811. januárjában kirobbant az USA legnagyobb rabszolgafelkelése Louisianában / 1811. november 21-én öngyilkos lett Heinrich von Kleist német költő, drámaíró / Ludwig van Beethoven német zeneszerző 1811-ben megkomponálta B-dúr zongoratrióját („Főherceg-trió”) / 1779. április 23-án Mária Terézia Magyarországhoz csatolta Fiumét a magyar koronához tartozó külön testként / 1779-ben megjelent Gotthold Ephraim Lessing német esztéta vallási toleranciáról szóló drámai költeménye, a Bölcs Náthán / 1779. december 6-án Eszterházán bemutatták Joseph Haydn A lakatlan sziget című operáját