Program
Közreműködők
További információ
Az esemény körülbelül 2,5 óra hosszúságú.
Az eseményről
Szimfonikus percek, egy hegedűversenybe csomagolt portré, szimfonikus költemény, operarészlet és „régi csibésztörténet rondóformában”. Három fantasztikusan hangszerelő zeneszerző, kimondatlan, mégis hallható történetek és a szimfonikus zenekaron kikeverhető végtelen hangszín – ezt kínálja a BFZ és a francia Renaud Capuçon közös koncertje. Claudio Abbado egykori koncertmestere, a nagyszerű hegedűművész nem először áll az együttes elé; ezúttal Dohnányi táncszínpadra megálmodott Szimfonikus percei után lép pódiumra Bartók elsőnek nevezett, általa fel sem vállalt, pedig varázslatos korai hegedűversenyével. A szünet után Richard Strauss kerül a középpontba: a jól ismert nőcsábász története után Oscar Wilde csábító, de rémisztő hősnője elevenedik meg, végül zenei tréfáival Till Eulenspiegel tör borsot a közönség orra alá.
1933-ban, a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarának 80. születésnapján összeállt a nagy magyar zeneszerzőhármas: Bartók, Kodály és Dohnányi egy-egy műve szólalt meg az ünnepi hangversenyen. A Szimfonikus percek egy évvel később a budapesti Operaház színpadára is eljutott Dohnányi felesége, Galafrés Elza koreográfiájával. A mű öt tétele a tündéri Capriccio, a szomorkás Rapsodia, a lendületes Scherzo, egy 16. századi dallamra írt variációs tétel és a felhőtlen Rondó.
Bartók 1. hegedűversenye egy vallomás, egy viszonzatlan szerelem zenei lenyomata, egy feldolgozási folyamat eredménye. A fiatal szerző 1908-ban, 27 évesen nyújtotta át akkori szerelmének, a hegedűművész Geyer Stefinek a róla szóló versenyművet, amelyben a lány saját öthangos vezérmotívumot, zenei mottót kapott, illetve amelynek két tétele Stefi két arcát mutatja be. A mű több szempontból is szakít a versenyművek hagyományával. Rendhagyó a darab kéttételessége is, illetve hogy az első tételben Bartók a szonátaforma helyett inkább a variációs felépítést választotta. Az idealizált, mennyei és befelé forduló Stefi portréja után a második tételben az élénk, szellemes és szórakoztató Stefit halljuk. A művet csak fél évszázaddal később, 1958-ban adták ki – azóta a hegedűművészek kedvelt darabja.
Incselkedő, egyre vehemensebb zenei téma négy kürtön, amelynek visszatérései között lírai dallamok szólalnak meg – cím nélkül is sejthető: Don Juan hódításairól van szó. Strauss nem engedte, hogy szöveget nyomtassanak 1888-ban készült művéhez, hiszen zenéjében oly világosan követhető a történet. Tömör, hatásos és dallamokban gazdag portré.
Csábító férfi után csábító nő: az érzelmileg túlfűtött mostohaapja előtt izgató táncot lejtő fiatal Salome bármit kérhet a Hétfátyoltáncért cserébe. A lány Keresztelő János fejét kéri ezüst tálcán. A teljes őrület előtti utolsó gyönyörű jelenet Strauss 1905-ben bemutatott operájának legismertebb része; fokozatosan építkező egzotikus zene.
A koncert zárószáma Till Eulenspiegel, a német mesevilágból származó csínytevő sorsáról emlékezik meg. A rondóformába rendezett, össze nem függő kalandokat két félreismerhetetlen Till-motívum köti össze, amelyek a főhős halála után is megszólalnak, azt sejtetve: a polgárpukkasztás örök. A könnyed, szórakoztató zene egyik legnagyobb erénye, hogy a játékos felszín alatt magában hordozza az élet mélyebb rétegeit is.