A svájci karmesterlegenda, Michel Tabachnik harmadszorra tér vissza a BFZ élére április elején, hozzá csatlakozik a kivételes technikájú német csellóművész, Daniel Müller-Schott, akivel a koncert előtt Váradi Júlia készített interjút.
Több muzsikus is azt vallja, hogy manapság egy kicsit nehéz orosz zenét játszani. Ezúttal Csajkovszkij szerepel a BFZ programján. A fantasztikus zeneszerző természetesen nem tudhatott arról, ami ma Oroszországban történik. Sajnos azonban a hazája páriává vált. Mit érez zenészként, amikor például Csajkovszkijt játszik?
Természetesen a szörnyű politikai helyzet nem csökkentette Csajkovszkij vonzerejét, hiszen ő egy teljesen más korban élt. Amit egy nemzet a múltban a kultúra és a zene terén produkált, az a háború borzalmain túl is ragyog. Csajkovszkij zenéje különösen ezekben az időkben a béke, a humanizmus és a véleménynyilvánítás szabadságának fontos emlékeztetője. Remélhetőleg ezek a nehéz idők elmúlnak, és Csajkovszkij és a többi orosz zeneszerző csodálatos zenéje örökre nagyszerű élmény marad minden zenekedvelő számára.
Ez a mű, a csellóverseny – ahogy a zenei szakértők is megjegyzik – Mozart eleganciáját hordozza. Mit érdemes tudni erről a darabról?
A zenemű részben a klasszikus és a romantikus kor művészetének ötvözete, valamint a zeneszerző, Csajkovszkij és a darab hajdani híres tolmácsolója, Wilhelm Fitzenhagen együttműködésének gyönyörű példája. Csajkovszkij szerette Mozart zenéjét, és ezzel fejezte ki az iránta érzett nagy elismerését. Érdekesnek találom, ahogy Csajkovszkij épp a lassú variációkban hangsúlyozza a mozarti hatás erejét. Ez számomra mindig rendkívül megható.
Harmadszor jön Budapestre. Mit gondol a városról és főleg a BFZ-vel készülő koncertről?
Fischer Ivánnal és a BFZ-vel zenélni mindig a legnagyobb öröm és felbecsülhetetlen inspiráció! Csodálatos zenei élményeim voltak vele, legutóbb New Yorkban voltunk együtt a Dvořák-koncerten. Nagyon várom már a mostani koncerteket, ezúttal Maestro Tabachnikkal és a zenekar zenészeivel.
Jól ismeri Tabachnikot. Milyen érzés vele együtt színpadra állni?
Mindig megtiszteltetés az ő tapasztalataiból tanulni. Mindenki profitál belőle, és mindig csodálatos párbeszéd alakul ki vele a zenében. Jó az ő vezényletével játszani!
Kérdezhetek röviden a csodálatos csellójáról? Mikor és ki készítette? És hogyan jellemezné ezt a hangszert?
Az én hangszerem egy Matteo Goffriller-cselló. 1727-ben készült Velencében, és igazán nagy múltra tekint vissza azokat a csellistákat illetően, akik játszottak rajta. Mindannyian hozzáadták a személyes hangjukat, és azt bele is kódolták a hangszerbe. Ez felismerhető és érzékelhető a hangszínben, a hangszín teltségében és mélységében. Ezt megtapasztalni és megosztani a zenészek hangjaival mindig ajándék számomra.