hun/ eng
keresés
kosaram
palazzo mauro.jpg
Naptáramhoz adom

Turné: Brahms, Rimszkij-Korszakov

Fischer

2022
Június28 21:00
Naptáramhoz adom

Program

Johannes Brahmsbio:
3. (F-dúr) szimfónia, Op. 90

Nyikolaj Rimszkij-Korszakovbio:
Seherezádé, Op. 35

Közreműködők

Vezényel

További információ

Az esemény körülbelül 2,5 óra hosszúságú.

Az eseményről

Brahms és Rimszkij-Korszakov: a konzervatív és az újító. Abszolút és programzene. Mintha tűz és víz lenne, és zenéjük mégis milyen jól hangzik egymás után! A Budapesti Fesztiválzenekar ravennai koncertje a Beethoven árnyékából csak lassan kilépni tudó Brahms szimfóniájával indul – Dvořák szerint épp a legjobban sikerülttel. Majd a németcentrikus zenetörténetben különleges helyet elfoglaló szláv zenéé lesz a főszerep. A nemzeti öntudatra ébredés kora felejthetetlen műveket eredményezett mindenfelé. Az orosz nemzeti zene egyik úttörőjeként számontartott Rimszkij-Korszakov nagyzenekarra és szólóhegedűre írt meséi, a sokévszázados indus, perzsa és egyiptomi elbeszélésekből válogató Seherezádé adja a hangverseny cselszövéssel, szerelemmel, erotikával és tréfákkal fűszerezett második blokkját.

Hat évre volt szükség ahhoz, hogy Brahms a 2. szimfónia után újra hozzá merjen nyúlni a műfajhoz. A Rajna vidékén töltött egyetlen nyár elegendő volt az igen összetett partitúra megírásához, a mű 1883 végén már a bécsi színpadon debütált. A 3. szimfóniát gyakran Beethoven Eroicájához hasonlítják, pedig Brahms hőse egészen más. A mű hangneme F-dúr, de rögtön az első két akkord a komor f-mollba vezeti a hallgatót, ez a kettősség pedig mindvégig megmarad. Ez a gyakori mollra színezés és az első tétel zenei konfliktusai jól mutatják: a hős itt elsősorban önmagával küzd. Hősi figura, aki mégis újra és újra elbukik. A zenetörténetben először minden egyes tétel piano végződik, mintegy elhal. A tételek baljós lezárásai, a lassú tételre a hagyományosan oldottabb scherzo helyett adott újabb komor, lassú válasz, valamint a finálé fanfár helyetti elcsendesedése lélektani drámává rajzolja át a megszokott hősi menetelést. A szimfónia sok vélt vagy valós zenei utalást tartalmaz. Ilyen a nem sokkal korábban elhunyt Wagner előtti tisztelgés, a Schumann „Rajna” szimfóniájára való utalás és a négy tétel mindegyikében megjelenő F-A-F (vagy F-Asz-F) motívum – frei aber froh, vagyis szabadon, de boldogan.

Az orosz ötök tagja, Rimszkij-Korszakov szinte egyetlen ma is igazán népszerű darabjának címe és opusszáma között a következő kiegészítés található: „Szimfonikus szvit zenekarra az »Ezeregyéjszaka« nyomán”. Ez a leírás még nyilvánvalóbbá teszi a mű arab mesegyűjteményre utaló programját. Meséivel Seherezádé (szólóhegedű!) ezeregy éjszakán át tartja fenn a feleségeit sorra kivégző Sahrián szultán (harsonák és tuba) figyelmét, elkerülve ezzel a halált. A szereplőket találó hangszereléssel ábrázoló komponista 1888-ban négy mesét zenésített meg: Szindbád (cselló), Kalender (fagott), az ifjú hercegnő és herceg szerelme (két hegedű), valamint egy bagdadi ünnepség történetét, amelyben felbukkan egy viharos tengeren mágneshegynek ütközött és porrá zúzott hajó is.

Teljes leírás