Hun/ Eng
Keresés
Kosaram
„Mesteri egyensúly hagyomány és újítás közt” – januárban a Fesztiválzenekart ünnepelte a nemzetközi sajtó

Hír

„Mesteri egyensúly hagyomány és újítás közt” – januárban a Fesztiválzenekart ünnepelte a nemzetközi sajtó

A Budapesti Fesztiválzenekar legutóbbi turnéja öt európai városban aratott osztatlan sikert Fischer Iván vezényletével, Renaud Capuçon hegedűművész közreműködésével. Az estek programját Mendelssohn e-moll hegedűversenye, Mahler 5. szimfóniája, valamint Fanny Hensel – vagy ahogy a legtöbben leánykori nevén ismerik: Fanny Mendelssohn – „Morgengruß" című vegyeskari műve alkotta, amelyet szokatlan módon a zenekari tagok énekes előadásában hallhatott a közönség.

A januári turné igazán különlegesen indult: Fischer Iván születésnapja éppen az indulás napjára esett. A zenekar tagjai nem hagyták, hogy ez az esemény csupán a naptárban szereplő ünnep maradjon – a felhők fölött, a repülő fedélzetén hangszereiket előkapva köszöntötték zeneigazgatójukat.

turné2025január1.jpg

A zenekar minden helyszínen a precizitás és érzelmi mélység tökéletes harmóniájával lépett színpadra.

A bresciai Teatro Grande kritikái az előadás „természetességét és mélységét” emelték ki, külön dicsérve a zenekar éneklési gyakorlatát. „A BFZ játéka minden egyes hangjegybe életet lehelt”, míg Capuçon hegedűjátéka „elegáns és kifejező volt, tökéletesen illeszkedve a zenekar által teremtett varázslatos atmoszférába.”

„Ma kevés karmester van, aki ennyire képes az elfeledett tüzet őrizni és az egykor kihunytnak hitt parazsat újraéleszteni” – írja Fischer Ivánról az OperaTeatro, a kritika kiemeli, hogy „Fischer mozdulataiban mindig a lényeg ragyogott fel: a kérés, hogy Mahler hangját ne csupán halljuk, hanem annak lelkét is érezzük.” Hozzáteszik: „Fischer vezénylése nem a pódium magányos csillagának pózait idézte, hanem egy műhely csendes mestermunkáját.” A koncertet a kritika így összegzi: „Ez nem csupán egy koncert volt – ez egy igazi zenei mestermű, amely mindenkit tanított és inspirált.”

turné2025január4.jpg

Zágrábban a kritikusok kiemelték az előadás egyedi megoldásait: a vegyeskari művet és a Mahler-szimfóniát állva játszó hegedűsöket, amely „fokozta a hangzás tisztaságát és intenzitását.” A beszámolóban Fischer Iván kifejtette, hogy „az éneklés segíti a zenészeket a jobb hangszeres játékban”, míg a hegedűsök álló pozíciója a hangzás kiegyenlítettségét szolgálta. Alenka Bobinsky Fischer Ivánt az est fénypontjának nevezte: „egy világhírű karmester és sokoldalú értelmiségi, aki mélyen ismeri és szereti mind Mahler zenéjét, mind saját zenekarát.”

A turné záró állomása Frankfurtban, az Alte Operben volt. Az Online Merker kritikája szerint „Fanny Hensel 'Morgengruß' című művének a cappella előadása humoros és szokatlan nyitányként hatott.” Mendelssohn e-moll hegedűversenyében Capuçon „technikailag hibátlanul játszott, finoman és művészileg kifejezően értelmezve a művet.” Mahler 5. szimfóniájában a zenekar „gazdag és rétegzett hangzást keltett, Fischer Iván precíz és inspiráló vezényletével.” Az Adagietto tétel „lírai finomságával különösen nagy hatást gyakorolt a közönségre.” Az Alte Oper közönsége a finálé után „tomboló tapssal és álló ovációval fejezte ki elismerését a zenekar teljesítményéért. A Budapesti Fesztiválzenekar ismét bizonyította kivételes kvalitásait" – zárta recenzióját az Online Merker.

turné2025január5.jpg

A Budapesti Fesztiválzenekar turnéja ismét bebizonyította, hogy a zene nyelve nem ismer határokat. Fischer Iván és a BFZ innovatív művészi látásmódja nemcsak a zenészek, hanem a közönség szívéhez is utat talált, mesteri egyensúlyt teremtve a hagyomány és az újítás között. A kritikusok egyhangú véleménye szerint a zenekar Európa és a világ egyik legkiválóbb együttese, amely előadásaival minden alkalommal izgalmas, felejthetetlen élményt nyújt.