hun/ eng
keresés
kosaram
Mozart egyik legromantikusabb és legszenvedélyesebb versenyműve

Interjú

Mozart egyik legromantikusabb és legszenvedélyesebb versenyműve

Beszélgetés Dmitrij Siskinnel

Dmitrij Siskin csodagyerekként indult, mára pedig olyan komoly, elhivatott zongorista lett belőle, akiben egy másik egykori csodagyerek, Jevgenyij Kiszin szerint „a professzionalizmus természetes finomsággal találkozik”. Április 12–13–14-én a Zeneakadémián játszik szólót következő Haydn–Mozart hangversenyünkön.

Váradi Júlia: Ön Oroszország szívében, Cseljabinszkban született, ahol édesanyja zenetanárnő volt. És azt is hallottam, hogy másfél éves korában kezdett el zongorázni és zenélni, ami elképesztő! Ez igaz? Hogyan történt?

Dmitrij Siskin: Anyukánk először az idősebbik bátyámat, Vagyimot tanította zongorázni. Így attól kezdve, hogy megszülettem, mindig zene vett körül, és természetes volt, hogy figyelek a zenére. Anyukám elég hamar rájött, hogy van bennem valami vonzalom és érdeklődés a muzsika iránt, és úgy döntött, hogy elkezd engem is bevezetni a zene csodálatos világába.

V. J.: Az is igaz, hogy hároméves korában adta az első koncertjét?

D. S.: Igen, hároméves korom után nem sokkal adtam az első szólóestemet az iskolában, ahol tanultam. Akkor saját szerzeményeimet játszottam, de hatévesen már zenekarral játszottam. Bach-koncerteket adtunk elő.

V. J.: Fantasztikus családja lehetett! Mesélne a szüleiről?

D. S.: Édesanyám tizenhárom éves korában kezdett el zongorázni tanulni. Ő volt az első, aki a családunkba zenét hozott. Azóta is nagyszerű tanára és mentora sok fiatal zongoristának. Még most is gyakran próbálok tőle tanácsot kérni egy-egy darab értelmezésével vagy megközelítésével kapcsolatban.

V. J.: Nem volt nehéz ilyen fiatalon elhagyni Oroszországot, miközben már tudta, hogy nagyon tehetséges fiú? Könnyen elengedték Moszkvából, ahol zenét tanult, hogy a szicíliai Állami Konzervatóriumban is tanuljon?

D. S.: Mindkét konzervatóriumban tanultam, nagyjából ugyanabban az időben, egész jól össze tudtam egyeztetni az időpontjaimat, így nem volt semmi probléma ezzel. Az egyetlen gondom a sok utazás időigénye és a rengeteg vizsga volt, amelyeket mindkét helyen le kellett tennem.

V. J.: Jól tudom, hogy ez lesz az első budapesti fellépése?

D. S.: Igen, most játszom először a magyar fővárosban és már nagyon várom. Igazán nagy megtiszteltetés, hogy egy ilyen nagyszerű színpadon léphetek fel, profi zenészekkel, akik mélységesen elhivatottak a szakmájuk iránt.

V. J.: A budapesti koncerten Mozart egyik legnépszerűbb versenyművét, a d-moll zongoraversenyt játssza. Mi a legfontosabb ebben a Mozart-műben az előadó számára? Ez volt Mozart egyetlen zongoraversenye, amelyet Beethoven is előadott - vajon Beethoven miért érezte olyan fontosnak, hogy épp ezt játssza el?

D. S.: Ez a zongoraverseny Mozart egyik legromantikusabb és legszenvedélyesebb versenyműve, amely a Don Giovanni és a Negyvenedik (g-moll) szimfónia előzményének is tekinthető. Az egész művet áthatja a drámai és lázadó témák kontrasztja – egyszerre gyászos és gyengéd, izgatott, és harmonikusan fényes. Igen, Beethoven annyira szerette ezt a versenyművet összetettsége és sokoldalúsága miatt, hogy még egy kadenciát is komponált hozzá. Bár én ezúttal Hummelnek, Mozart egyik kedvenc tanítványának a kadenciáját fogom előadni, amely szintén csodálatosan illeszkedik a versenyműbe.

V. J.: Hogyan készül a budapesti koncertre?

D. S.: Mint tudjuk, a gyakorlat, a gyakorlás teszi a mestert, de emellett a felkészülés fontos része, hogy találjunk egy igazán jó inspirációs forrást. Én általában az utazásban, a természetben, a művészet különböző formáiban találom meg.