hun/ eng
keresés
kosaram

Egyéb

Fischer, BFZ, Európai Hidak

Antonín Dvořák alkotói termése nem kínál lehetőséget egyetlen főmű kiválasztására, ehelyett több nagy művet sorakoztat fel.
Ugyan kinek jutna eszébe egymás alá vagy fölé rendelni a 8. vagy 9. szimfóniát, a Csellóversenyt, a Dumky-triót, az E-dúr szerenádot, a Ruszalkát vagy az A-dúr zongoraötöst? Eltérő terjedelmű, műfajú és hangulatú alkotások - egy közös vonásuk azonban akad: valamennyi csúcsteljesítmény, az alkotói maximalizmus sávjából, ahol értelmét veszti az összehasonlítás. Vérbeli opus magnum - terjedelmét, erejét, komolyságát tekintve egyaránt - a Requiem is (op. 89, 1890). Mégis el kell szenvednie az utókor közönyét: csak elvétve fanyalodnak rá, évadok telnek el, míg felbukkan a koncertprogramokon. A mellőzöttség kiváltképp szembeötlő, ha a negyvenkilenc éves zeneszerző alkotásának játszottságát összevetjük a gyászzenék két favoritjáéval (Mozart, Verdi). Miért alakult ez így? A válasz átgondolására jó alkalom a Requiemmel való ritka találkozások egyike. A Budapesti Fesztiválzenekar és a Művészetek Palotája új közös fesztiválja, a kontinens szellemi értékeinek egymásra találását előmozdítani hivatott Európai Hidak első programja idén ősszel Csehországot állította az érdeklődés középpontjába - e sorozat első estéjén hallhattuk a Requiemet. Telnek a percek az egy és háromnegyed órás darab elején, már túl vagyunk a Requiem aeternamon, a Dies iraén, sőt a Tuba mirumon is, és nincs kétségünk: Dvořák egyik fontos célja a különbözés. Bő másfél évtizeddel a nyomasztóan jelentős és népszerű műelőd, Verdi Requiemje után a cseh alkotó érzi: másképp kell komponálnia, ha saját arculatú partitúrát kíván létrehozni. Számára itt és most mást jelent a gyászzene fogalma. Először is: sokkal kevesebb - jószerével semmi - teatralitást. De a dallamalkotás terén is másképp gondolkozik, mint Verdi, aki behízelgő, érzéki szépségű operaslágereket mert illeszteni a maga Requiemjébe. A bevezetőben felsorolt opusok bizonyítják, hogy igézően szép melódiákat Dvořák is tud írni, sőt alkalmasint ez mesterségének címere: az édes-bájos, lírai vagy épp temperamentumos cseh melosz, mely levesz a lábunkról, mint Magda Vásáryová pikáns mosolya Menzel Sörgyári capricciójában. De hát mit kezdhetne Dvořák pikánsan mosolygó cseh dallamokkal egy Requiemben? Más utat kell keresnie, s ez a törekvés egyfelől sajátos aszkézist eredményez, másfelől olyan „archaikus modernséget", amilyent mintái és példaképei egyikétől, Brahmstól ismerünk. Négyhangos alapsejtet választ (f-gesz-e-f - rögtön a partitúra legelején megtaláljuk), s ez a mi-fá-ri-mi a maga szűkjárású kromatikájával, mely egyszerre mutat a barokk szenvedésdallamok és az atonális 20. század felé, különböző változataiban egyeduralkodóvá lesz a műben, több mint százszor jelenik meg, monotematikus kompozíció benyomását keltve. Szép ez a dallam? Hát nem. Vonzó? Kellemes hallgatni? Ugyanaz a válasz. De ha az a kérdés, hogy fegyelmet, magába zártságot sugall-e, kifejezi-e a halállal szembenéző ember félelmeit, szorongását és nyomasztó számvetését a lelkiismerettel, igent mormolhatunk. Dvořák létrehoz egy rendkívül ökonomikusan szerkesztett, kivételes mesterségbeli tudással megírt művet, mely témájához híven sötét tónusú, nem „közönségbarát". Szépségeszménye tehát itt-most rendhagyó. Zord szépség ez, melyet szellemi munka megszeretni, s hogy ezt a zord szépséget, egyáltalán: a mű kvalitásait felismerhessük, avatott kalauz kell. Olyan, mint Dvořák nagyszerű értője és áldozatos propagátora, Fischer Iván, aki a Requiemet zenekara élén odaadóan és szeretettel tolmácsolta, fokról fokra mutatva meg a mű igazi arcát, s vezetve rá közönségét arra, hogy amit az első fél órában a hallgató talán invenciószegénységnek vél, az bizony koncepció: önként vállalt szűkebb mozgástér, szigorúbb fogalmazásmód. Ugyanakkor Fischer magasrendű olvasata arra a hangváltásra is figyelmeztetett, amely a második részben, az Offertoriummal kezdődik, s amely érdekes módon a korábbiaknál melodikusabb - értsd: hagyományosabban „szép" dallamvilágú - szakaszokat is eredményez anélkül, hogy alapélményünk változnék. Ez a stiláris kettősség nem feszíti szét a művet (mert abroncsként továbbra is ott a kompozíción végigvonuló monotematizmus), és nem feszítette szét az előadást sem, amely komorságában, súlyában, monumentalitásában állította elénk a Requiemet, nem hagyva kétséget a felől, hogy a mű - remekmű. A szólista kvartett - Juliane Banse, Jolana Fogašová, Peter Berger, Alejandro Marco-Burmester - világszínvonalon állt helyt, de érdekes módon épp a nagy sztár, Banse tűnt vokálisan kissé élesnek-sérülékenynek. A Fesztiválzenekar hitelesen érvényesítette a mű jellegzetes elvontságát és sötét színeit. A Cseh Filharmónia (Brno) Énekkara (karigazgató: Petr Fiala) szép, telt hangzással, a stílust anyanyelvi szinten birtokolva hordozta vállán a Requiem nagy vokális tömbjeit. Szeptember 14. - Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem. Rendező: Budapesti Fesztiválzenekar, Művészetek Palotája muzsikalendarium.hu, Csengery Kristóf