hun/ eng
keresés
kosaram
Európa után Hősök tere

Európa után Hősök tere

Újabb négy európai város közönségét hódította meg a Budapesti Fesztiválzenekar Mozart-koncertjeivel a londoni Royal Festival Halltól az amszterdami Concertgebouw-ig. A BFZ a budapesti közönségtől az ingyenes TérTáncKoncerttel búcsúzik ebben az évadban a Hősök terén, június 3-án.

Fischer Iván és a Budapesti Fesztiválzenekar (BFZ) Európa négy városában – Londonban, Brugge-ben, Baden-Badenben és Amszterdamban – hét koncertet adott tíz nap leforgása alatt. A muzsikusok a brit fővárosban két Hangszerkóstolót is tartottak, a National Youth Orchestra fiatal tehetségeivel pedig egy mesterkurzus keretében foglalkoztak. A BFZ ezúttal Fischer Iván legutolsó operarendezésével, A varázsfuvolával, és a Müpában is bemutatott Mozart-programjával turnézott. A brugge-i koncertet a Mezzo csatorna élőben közvetítette (a koncert itt elérhető), ezzel világszerte 28 millió háztartásban tette elérhetővé a zenei élményt.

„Fantasztikus formában” A zenekar londoni operaelőadásáról így írt a The Guardian kritikusa: „Fischer Iván rendezése szellemes és játékos, a karmester pedig olyan örömmel vezényelt, hogy az mindenkire átragadt”. A szerző szerint a muzsikusok kifogástalanul játszottak, és csak egy dolgot sajnált, hogy az előadást csak egyszer láthatta a londoni közönség. A The Financial Times szintén beszámolt a Fesztiválzenekar koncertjéről, kiemelve játékuk „mesés éberségét és leleményességét”. A The Art Desk cikkírója arra tért ki, hogy „Mozart üzenete, mely szerint a zene mindenkit egyesít, időtlen, Fischer pedig ennek a gondolatnak az egyik leginspirálóbb nagykövete ma a világon. A The Critic’s Circle beszámolójában arról olvashattunk, hogy a BFZ „fantasztikus formában játszott”, „tündököltek a koncert elejétől a végéig.” „Ez az opera arról szól, a zene ereje hogy védi meg és alakítja át felvilágosult emberi természetünket. Fischer nagy szívességet tesz nekünk azzal, hogy visszaadja annak ártatlanságát és idealizmusát” – tette hozzá a szerző. „Tiszta és élénk” Az amszterdami koncertekről született egyik kritika szerint a Mozart-est „nagyon kellemes meglepetéssel indult”, amikor a zenekar nagybőgő szólamának vezetője, Fejérvári Zsolt a Per questa bella mano című darabban megmutatta nem mindennapi technikai tudását. A szerző azt írta: a BFZ hangzása tiszta és élénk, fényes és élettel teli. A varázsfuvola első felvonása varázslatos volt, a Requiemből pedig a Dies irae és a Rex tremendae című tételekben volt a legmegkapóbb a zenekar és a kórus összhangja – fejtette ki. „Micsoda ötletek, micsoda gazdagság!” – olvasható egy másik holland kritikában. A szerző kiemelte a Fesztiválzenekar klarinét szólamvezetőjének, Ács Ákosnak a „pompás” játékát és „lágy hangzását”, amit Mozart A-dúr klarinétversenyében élhetett át a közönség. Ács a ráadásban azt is megmutatta, hogy a hangszerével szórakoztatni is képes. A cikk szerint A varázsfuvolában sok szellemes, sőt, magasztos pillanat volt, Fischer és a zenekar esszenciája mégis a Requiemben mutatkozott meg, amit kiváló egyensúllyal és homogén hangzással adott elő a BFZ, a Collegium Vocale Gent és a négy szólista (Norma Nahoun, Barbara Kozelj, Bernard Richter és Hanno Müller-Brachmann). A Budapesti Fesztiválzenekar a fővárosi közönségtől erre az évadra a június 3-i, ingyenes TérTáncKoncerten búcsúzik el a Hősök terén, ahol 500 hátrányos helyzetű térségből érkező fiatal táncol majd együtt a BFZ élő játékára.