hun/ eng
keresés
kosaram
Fischer Iván leteszi karakteres névjegyét a Concertgebouw zenekaránál

Fischer Iván leteszi karakteres névjegyét a Concertgebouw zenekaránál

A cikk fordítása hamarosan várható
Beethoven: 6., “Pastorale” szimfónia, 7. szimfónia Fischer Iván vezényli az amszterdami Concertgebouw zenekarát Fischer Iván elér a végső szépségig az alaprepertoárban és leteszi karakteres névjegyét a Concertgebouw zenekaránál Fischer Iván (1951) az előző szezon óta nagyon sokat dolgozik Beethoven összes szimfóniájának felvételén a Concertgebouw zenekarával. Ami markáns ellentétben áll a zenekar jelenlegi vezető karmesterének, Mariss Jansonsnak az egész ciklusról nemrégiben készített felvételével. A cd-n és dvd-n egyaránt kiadott felvétel meleg fogadtatásban részesült - a ciklus rögzítéséhez Jansons azonban inkább a „másik” zenekarát,, a Bajor Rádió Szimfonikus Zenekarát választotta. A Concertgebouw számára ez nagyjából olyan érzés lehetett, mint a Berlini Filharmonikusoknak, amikor karmesterük, Simon Rattle a Bécsi Filharmonikusokkal vette föl az összes Beethoven szimfóniát az EMI számára. Ám mindez valószínűleg nagy egyetértésben történt, hiszen ahhoz nem fér kétség, hogy Jansons mindkét zenekarát tiszteli és nagyra becsüli. Jószándékú diktatúra A holland közönség pedig szerencsésnek tarthatja magát Fischerrel, aki Beethovennek, ennek a zenei gigásznak az alapműveit utánozhatatlan szépséggel adja elő. Az efféle (túlságosan jól) ismert művek esetében az a nagy kihívás, hogy igencsak fáradságos dolog ezekről valami újat „mondani”. Ez csak akkor sikerülhet, ha létrejön a tökéletes szimbiózis zenekar és karmester között. Ezen a téren Fischer pedig kiváló track recorddal rendelkezik. Hosszú évek óta nagy sikerrel szerepel mindenütt saját alapítású együttesével, a Budapesti Fesztiválzenekarral. A zenekart Fischer maga állítja össze, a tagjainak nincsen állandó szerződése, hanem kétévenként újra bizonyítaniuk kell, hogy méltók a tagságra. A zenekar az év bizonyos időszakaiban lép föl, ami Fischernek és az együttes tagjainak egyaránt jelentős szabadságot ad, hogy másfelé is szárnyra keljenek. Ez a munkamódszer – bár van benne valami jószándékúan diktatorikus – biztosítja a Budapesti Fesztiválzenekar sikerét, s ez tette lehetővé Fischer számára, hogy az utolsó szögig tökéletes mestere legyen pálcájának. Hogy mennyire, ez a Concertgebouw zenekarral való fellépésein egészen nyilvánvalóvá válik. Persze az sem árt, hogy Fischernek Amszterdamban is van egy otthona és hollandul is beszél. Végső szépség Beethoven 6. és 7. szimfóniáját választva Fischer a legkifinomultabb végleteket választotta. Az erőszakos 5. szimfónia után a komponista a 6.-ban – amely nem véletlenül kapta a „Pastorale” elnevezést – a paraszti világ ábrázolására vállalkozik. Az eredmény pedig egy kompozíció, amely a falusi élet egyes jeleneteit festi meg, olyan tételcímekkel, mint Jelenet a pataknál, vagy Vidám paraszti mulatság. A „Pastorale” előadásában Fischer a legvégső szépségekig ért el: a másféle, sajátosan elhelyezett hangszerösszeállítás révén olyan áttetsző hangzás és egység jött létre, amely egészen különleges szépséget kölcsönzött az előadásnak. Minden kétséget kizáróan ez volt a szimfónia hosszú idő óta legszebb előadása. Ez után a csodálatos teljesítmény után Fischer a koncert második felében Beethoven pompás 7. szimfóniáját, a recenzens kedvencét peszdítő, és az előbbihez hasonlóan áttetsző és koherens előadásban szólaltatta meg. A falusi báj után az amszterdami közönség izgalommal várta a darabot, amely egyszerűen lenyűgöző volt, a megkapó Alegrettótól a jókedvű Prestóig. A negyedik tétel – Allegro con brio – tüzes tempóban zárta le ezt a jóformán tökéletes 7. szimfóniát. A recenzens ízlésének ugyan jobban esett volna egy valamivel lassúbb tempó és nagyobb hangsúly a fúvósokon, de ez már valóban szőrszálhasogatás egy alapmű ilyen remek előadása hallatán. Névjegy Ha egy karmester ilyen sziporkázó előadást képes nyújtani az alaprepertoárból, ezzel egyértelműen leteszi a névjegyét. Noha Mariss Jansons – gyenge egészsége ellenére – szerencsére nem tervezi közeli visszavonulását a Concertgebouw zenekarának éléről, Fischer Iván kétségtelenül az egyik utódjelöltje lehet. És ezért nincs okunk panaszra. YouTube: Iván Fischer over de Zesde en Zevende Symfonie van Beethoven