hun/ eng
keresés
kosaram
A hét komolyzenei lemeze: egy szenzációs Mahler-ötödik Budapestről

A hét komolyzenei lemeze: egy szenzációs Mahler-ötödik Budapestről

Íme a hét lemeze január 12-én. A CBC Radio 2's In Concert című műsora figyelemmel kíséri az új hangfelvételeket és minden héten kiválaszt egy lemezt, amelyet okvetlenül meg kell ismerniük
Artist: Budapest Festival Orchestra conducted by Iván Fischer Repertoire: Symphony No. 5 by Gustav Mahler Label: Channel Classics Létezik egy közkeletű – meg kell, hogy mondjuk, nem valóságalap nélküli -  vélekedés, miszerint a zenekarok és a karmesterek viszonya a házassághoz hasonló. A mézeshetek idején minden friss és új. Ahogy aztán múlnak az évek, a felek elkényelmesednek, és a zenekar kezdi felvenni a karmester esztétikájának körvonalait, akár egy pár régi papucs. Aztán jön az unalom, a bosszúság és a közöny – a zenei megfelelője annak a közmondásos hét évnek, ami alatt a karmester és a muzsikusok viszonya alaposan megromolhat. A kivétel a jelek szerint az, ha te vagy Fischer Iván, életed párja pedig a Budapesti Fesztiválzenekar. Fischer Iván vezényli Mahler 5. szimfóniájának zárótételét. Szinte hihetetlen, de Fischer 30 éve alapította zenekarát. És karmester és muzsikusai  még ennyi idő után is ugyanazzal a szenvedéllyel és odaadással muzsikálnak, ahogy tették azt első próbájukon, 1983-ban. Kapcsolatuk szorosabbá vált. Ennek legfrissebb bizonyítéka Mahler 5. szimfóniájából készített lemezük. Fischer és magyar zenekara már lemezre vette Mahler 1., 2., 4., és 6. szimfóniáját, valamennyiért ragyogó kritikát kapott. Az új felvétel szintén szenzációs. A szimfónia legbelső jellemzője a mélységes, gyötrő aggodalom, amit aztán a legvégén a diadal ragyogása vált fel. Fischer szerint „ez minden Mahler szimfónia között a legzsidóbb.  Az első tétel egyértelműen egy zsidó sirató hangulatát idézi fel, a fináli a messianisztikus öröm gyermeki víziója.” A zenekar rezes szekciója szenzációs, ragyogó hangon töri át a zene komorságát, amihez a vonósok meleg, finom alapot adnak. Hallgassák különösen figyelmesen az Adagietto tételt, az egyik legfenségesebb, legnagyszerűbb lassú tételt, amit valaha is írtak. A Játék visszafogott, már-már áhítatos, és úgy válik fenségessé, kerülve mindennemű érzelgősséget. 30 év után Fischer és a Budapest Fesztiválzenekar még mindig tudja, hogyan tartsa frissen kapcsolatát. Sokáig folytatódjon  ez a rendkívüli zenei partnerség. music.cbc.ca, Denise Ball