Hun/ Eng
Keresés
Kosaram
Kísértés felsőfokon – Don Giovanni a Müpa és a Budapesti Fesztiválzenekar közös új Mozart-fesztiválján

Közlemény

Kísértés felsőfokon – Don Giovanni a Müpa és a Budapesti Fesztiválzenekar közös új Mozart-fesztiválján

Szeptember 9. és 13. között a kultúrtörténet egyik legtöbbet tárgyalt, mégis kimeríthetetlenül izgalmas figurája, Don Giovanni – avagy Don Juan – kerül a középpontba a Müpa és a Budapesti Fesztiválzenekar tematikus minifesztiválján. Az első alkalommal jelentkező Mozart-expedíció idén a nyughatatlan nőcsábász archetípusának sokféle értelmezését mutatja be: opera- és táncelőadás, irodalmi est, pódiumbeszélgetés, valamint filmvetítések is várják az elcsábulni vágyó közönséget.

Don Juan ma már nem személy, hanem fogalom. De vajon minek a megtestesítője? Ő az erkölcsi korlátok ellen lázadó, szabados életű csábító vagy a csillapíthatatlanul vágyakozó hedonista? Egy biztos: minden korban mást láttak bele, és máig kiapadhatatlan forrása a művészi újraértelmezésnek. A Budapesti Fesztiválzenekar és a Müpa együttműködésében újonnan induló, Mozart-remekműveket a fókuszba állító eseménysorozat első évében éppen ezért nem csupán az operaelőadás megtekintésére, de a legendás alak mélyebb megismerésére kínálkozik lehetőség.

A fesztivál kiemelkedő eseménye Mozart Don Giovanni című klasszikusának három előadása lesz Fischer Iván rendezésében és vezényletével. A BFZ zeneigazgatója nem először foglalkozik ezzel a megunhatatlan alkotással, dirigensként és rendezőként is jó ismerője Don Giovanninak. A produkcióban szerte a világon elismert operaénekesek lépnek színpadra, a címszerepet Andrè Schuen énekli, Leporellót Luca Pisaroni kelti életre, Donna Annát Maria Bengtsson, míg Donna Elvirát Miah Persson alakítja a BFZ, a Fischer Iván Operatársulat, a Müpa és a Vicenzai Operafesztivál közös bemutatóján.

andre_schuen_2020_351_c-dg_koestlin_kiemelt.jpg

A Szegedi Kortárs Balett előadása más irányból közelít a nőfaló karakteréhez: az egyszerre szentimentális és kegyetlen Don Juan szélsőséges személyiségvonásait kidomborító koreográfiát Juronics Tamás jegyzi. A két alkalommal is látható esten ráadásul Enrico Morelli ugyancsak a társadalmi kötöttségek és a szenvedély konfliktusát árnyaló egyfelvonásosát is élvezhetik a nézők Moderato Cantabile címmel.

A Miért vonzó a nőcsábász? című pódiumbeszélgetésen avatott szakemberek, Juhász Anna irodalmár, Tari Annamária pszichológus, Fazekas Gergely zenetörténész és Horváth Gergely műsorvezető tesz bátor kísérletet a Don Giovanni-jelenség megértésére. Estjükön a végére járnak, mitől olyan összetett és izgalmas ez a figura, és talán az is kiderül, hogy ha ma köztünk élne, hogyan ítélnénk meg őt, milyen pszichológiai címkével illetnénk.

31057_mozart_expedicio_miert_vonzo_a_nocsabasz_250912_01.jpg

Kifejezetten az irodalmi vonatkozásokra helyezi a hangsúlyt Szabó Borbála író és Nényei Pál író-irodalomtörténész – négy színésszel és egy muzsikussal közös – műsora, ahol kortárs jelenetekkel és Mozart Don Giovannijának dallamaival idézik meg a legendás alakot.

A minifesztivál nem lenne teljes moziélmények nélkül: Milos Forman legendás Amadeusa, Joseph Losey klasszikus Don Giovannija mellett Carlos Saura Én, Don Giovanni című alkotása is terítékre kerül – így valóban páratlan lehetőség kínálkozik arra, hogy a titokzatos szívtipró minden arcát felfedezzük – történeti mélységekben és kortárs művészi formákban egyaránt.

A Mozart-expedíció teljes idei programja itt érhető el: bfz.hu/mozartexpedicio