hun/ eng
keresés
kosaram
„A BFZ mellett minden más zenekar rutinszerűnek és esetlennek tűnik”

Kritika

„A BFZ mellett minden más zenekar rutinszerűnek és esetlennek tűnik”

„Ó, ha minden hangverseny olyan volna, mint a Fischer Iván által vezényelt koncert a múlt héten a Promson!” Igor Toronyi-Lalic kritikája a Spectatoron.

A Bolondos dallamok mindig akkor volt a legjobb, amikor magyar cigánytánc volt a kísérőzene. (Aki nem hiszi, nézze meg a „Pigs in a Polka” című részt!) Az a zene arra való, hogy rajzfilmállatkákat üldözzenek közben – és rémületbe kergessék a karmestereket. Azok a puskaropogásszerű szinkópák! A kézifékes tempóváltások! A banánhéj-portamentók és a rubato-szakadékok… Zenei buktatók lépten-nyomon.

Fischer Iván karmestert persze semmi sem hozhatja zavarba. A múlt héten a Promson, a Budapesti Fesztiválzenekar élén mintegy idegenvezetőként mutatta be a cigányzenét, illetve annak a klasszikus zenével való évszázados együttélését. Igazi mesterkurzushoz volt szerencsénk. A karmester erőlködés nélkül, gördülékenyen magyarázta el minden egyes darab eredetét, majd gyorsan sarkon fordult és a tűzvonalban termett. Tapsi Hapsi ügyességével verekedte át magát a zenei kartácstűzön két cigány hegedűs meg egy cimbalmos hajmeresztő igényei között egyensúlyozva. Miközben meghajolt, nem lepődtem volna meg, ha előkap egy répát, és egy „Mi van, doki?”- kérdéssel teszi keresztbe a lábát.

A cigány kultúra az volt a 19. századi klasszikus zenének, ami a rhythm and blues a 20. századi popzenének. Részben kulturális csere, részben lopott holmi. Nem mintha a cigányok olyan rosszul jöttek volna ki belőle – gyakran visszacsenték a feldolgozott dallamokat, és úgy tálalták kedves vendégeiknek, mintha echte cigányzene volna. Ezen a hangversenyen Fischer igyekezett megadni a cigányoknak, ami a cigányoké. A pódium közepén három nem mindennapi cigány muzsikus foglalt helyet, akiket azért hívtak meg, hogy minden köntörfalazás nélkül a Liszt, Brahms és Sarasate révén kanonizált táncok és rapszódiák forrásvidékéhez vezessenek, lazán fittyet hányva ízlésre vagy illemre.

A két József, Lendvai és Lendvay (apa és fia) hegedűje csikorgott-nyikorgott, nyekkent-nyikkant, pézsmaillatba, pálinkagőzbe, felhangokba burkolózott, az értelmezhetőség határán szólt. A klasszikus zenének újabb száz évre lenne szüksége ahhoz, hogy kiismerje e játékmód lehetőségeit, és előálljon a fellengzős névvel: „kiterjesztett technika”. A cigányoknak ez eleve ott van az ujjaikban meg a vonójukban. Helmut Lachenmannt eheti a sárga irigység.

Vajon zenei szempontból is végig működött ez a kettősség? Talán nem. De, mit mondjak, remekül szórakoztunk! Szünet előtt már a mi szánk is legörbült, amikor id. és ifj. József leplezetlenül sóhajtozott és zokogott Brahms 11. magyar táncában. A hangverseny végére a közönség elragadtatásba esett, dúdolása betöltötte a Royal Albert Hall folyosóit, miután a zenekar elővett és a fülébe húzott még egy utolsó táncot, Brahmstól a 4.-et.

Aki már látta a BFZ-t, úgyis tudja, miféle nyulat húztak elő a kalapból ráadásként. A hangszeres játék mellett kórusként énekeltek. Nem tudom, hányszor láttam már ezt, de mindig padlót fogok tőle. Érezni, hogy itt egy zenekar, amely tényleg örül annak, amit csinál, és a lehető legközvetlenebbül akarja kommunikálni az örömét, bőkezűen megosztva tehetségét és szellemét – ez tényleg lenyűgöző. Az előző este a ráadásban Mahler 4. szimfóniájának szopránját kísérték: kristálytisztán énekelték Mozart „Laudate Dominum”-ját. Elég egyetlen este a BFZ-vel, és az ember nagyon elkanászodik. Koncertjük hatására megszületik a felismerés, mennyire gyatra, gépies és esetlen a legtöbb nagyzenekari hangverseny.

Fellépésük két fő fogása, Mahler 4. és Brahms 1. szimfóniája még nyilvánvalóbbá tette ezt. Ahol a legtöbb dirigens hangfogót tesz fel, hogy fokozza a hatást, ott Fischer és együttese élvezetesen kiemelték a részleteket, s a karnagy hagyta, hogy szólamvezetői a saját értelmezésüknek adjanak kifejezést.

Fischer előadásában Mahler 4. szimfóniája – miközben szeretettelien lassú és eleven – gyöngyöző fuvolahanggal, rideg hárfával, totyogós, hápogó klarinétokkal ajándékozott meg. A tempók feszesek voltak, aztán hirtelen minden olvadékonnyá és édessé vált, mint amikor az apa enged a gyerekének, és a háta mögül elővarázsol egy finom süteményt. És várt még ránk egy másik sütemény: Anna Lucia Richter ínycsiklandó szopránja – tökéletesen friss, édes, házi készítésű finomság.

Az első részben két további különleges gyakorlatot hallgattunk a népzene átalakításának témaköréből. Enescu 1. szvitje (Prélude à l’unisson) inkább meteorológiai, semmint zenei élmény: a keleti egzotikum viharosan fújó szele – vonósokra és üstdobra. Eközben Bartók Zene húros hangszerekre, ütőkre és cselesztára című darabja olyan, mintha egy kombájnt látnánk átcsörtetni egy népi zenekaron.

A BFZ játéka inkább volt spontán, mint túlcizellált. Miként Brahms 1. szimfóniájának érzelemgazdag kezdete a második estén. Hová akar ezzel eljutni Fischer? Fölösleges volt kételkednem benne. A az első tétel sötét tenyészete, a megalvadt tömeggé váló zenekarból tökéletesen fejlődött ki a következő dús lápvidék, melyben burjánzik az élet – ideális ellentéte volt ez a középső tételek kiszámított árnyas ligeteinek és a kirobbanó finálénak, benne a sok karakternek, a harsanó harsonáknak, a fenséges vonósoknak és a rézfúvós ízű fuvoláknak. Ó, ha minden hangverseny ilyen lehetne!

Az eredeti cikket itt olvashatják el.