hun/ eng
keresés
kosaram

"A zenekarból fantasztikus életerő árad"

Fischer Iván és zenekara, a Budapesti Fesztiválzenekar a magasba emelték a monumentális III. szimfóniát.
Hatalmas a tömeg a Provence-i Nagyszínház színpadán. A nézőtéren szintúgy. A Húsvéti Fesztivált, amely négy év leforgása alatt a zenerajongók kihagyhatatlan találkozójává vált, Gustav Mahler monumentális III. szimfóniája nyitja meg, Fischer Iván vezényletével. Ez Havergal Brian kb. száz perces műve után a második leghosszabb szimfónia. Ám szimbolizmus területén az első helyet foglalja el hat, két részre osztott tételével, amelyek a természetről, az emberről, az angyalokról és a szerelemről szóló témákból merítenek ihletet. Az Ezrek szimfóniája mellett ez egyben a legambiciózusabb szimfónia is. Olyan mű, amelynek célja, hogy „egy egész világot építsen fel a létező összes technikai eszköz segítségével”. A III. szimfónia már önmagában egy külön világ.

Az emberiség egyik eposza, amelyet több mint kétszáz muzsikus kelt életre, köztük a zenekar (a fák és a rezek szólamonként négy taggal és kibővített ütőkkel), két kórus (női kar és gyerekkar) és az alt szólista. A gigantikus zenei reflexió megszólaltatásához Fischer Iván nem merül bele lehajtott fejjel a partitúrába. Annak értelmét vezényli olyan tudományos módon, amelyben egyszerre van jelen a feszültség ereje, a dinamikák fokozása és az oldások nyugtató hatása. Ehhez már csak ajándék a hangzás öröme, amelyet tárt karokkal fogad, és a dühös indulat, amelyet összeszorított ököllel szít.

A zenekarból fantasztikus életerő árad. A sötét, telt hangszínek, a többieknek szentelt állandó figyelem, valamint a pontos játékmód büszke és nemes karmesteri pultot mutatnak (figyelemreméltó pozán- és trombitaszólók, elképesztő életerejű és dinamikai képességekkel rendelkező együttes).

A karmester értelmezésében, amelyben a döbbenet és az eksztázis kecsesen jelenik meg a legerőteljesebb összeomlással együtt, a legmeglepőbb a kimeríthetetlen készletek érzése. Fischer Iván ügyesen vezeti a zenészeket újabb és újabb magasságokba, amelyeknek egyre feljebb található csúcsa nem ismer határokat.

A tempókat nem sietik el, így az árnyalatok a legsötétebb csöndből a legfelkavaróbb csillogásba nyúlhatnak át. Ennek a más dimenziójú érzésnek rendkívül nehéz ellenállni. A betegség miatt távol maradó Gerhild Rombergert helyettesítő mezzoszoprán, Anna Larsson hangszíne teljesen megfelel a zenekar fákkal megszólaltatott hangzásának. Az énekesnő kárminvörös ruhája, pontos éneklése és őszinte előadásmódja felemeli az embert és ezt az előadás-változatot a mindenség és a lélek legmeghittebb zugai közé helyezi. Lenyűgöző.

Az eredeti cikk itt elréhető.