hun/ eng
keresés
kosaram
Patricia Kopatchinskaja

Patricia Kopatchinskaja

hegedű

Patricia Kopatchinskaja célja a zene esszenciájának megragadása, annak feltárása, hogy mit jelent a számunkra – itt és most. Játékát páratlan előadóművészi érzék, a mélység, a zsenialitás és a humor sajátos ötvözete jellemzi. A The New York Times szavaival „elbűvölően fesztelen, bohém, kivételes kifejezőerővel és színészi ambíciókkal bíró zenészként”, különleges megközelítésével Kopatchinskaja mindig képes átadni a mű lényegét, legyen szó a hagyományos hegedűrepertoár egyik klasszikus darabjának rendhagyó előadásáról, vagy akár egy eredeti színpadi produkció kísérleti előadásának dramatizálásáról.

Kopatchinskaját egyértelműen leginkább a 20. és a 21. század zenéje hozza lázba, és szívesen dolgozik együtt olyan kortárs zeneszerzőkkel, mint Luca Francesconi, Michael Hersch, Kurtág György, Illés Márton és Esa-Pekka Salonen. Az Atlanti-óceán mindkét partján, számos helyszínen rendez szcenírozott koncerteket, és a világ vezető zenekaraival, karmestereivel és fesztiváljaival működik együtt. Az idei évadban a londoni Southbank Centre, a bécsi Konzerthaus és az esseni Filharmónia rezidens művészeként végzett munkája keretében kreativitását és sokoldalúságát különleges újraértelmezésekben és innovatív módon összeállított projektekben kamatoztatja. Kopatchinskaja a Bécsi Konzerthaus Társaság legfiatalabb tiszteletbeli tagja; az idei év legrészletesebb portréját neki szentelték. Mindezek mellett az elektronikus zene egyik legkiemelkedőbb nemzetközi kutatóközpontjának számító SWR Experimentalstudio társult művésze.

A Drezdai Filharmonikus Zenekar rezidens művészeként Kopatchinskaja szervezi az idén megrendezésre kerülő Arany Évtized fesztivált, amelynek keretében a modern kor néhány jelentősebb klasszikus hegedűművét adja elő. Az Aix-en-Provence-i Fesztiválon egy új produkcióban lép fel: Anna Prohaska szoprán énekesnővel viszik színre Kurtág György Kafka-töredékek című vokális zeneművét Barrie Kosky rendezésében. Az előadás 40 miniatűr keretében mutatja be különféle vokális és instrumentális expressziók és érzelmi állapotok széles skáláját.

Kopatchinskaja diszkográfiája több mint 30 felvételt tartalmaz, köztük a Saint Paul-i Kamarazenekarral rögzített, Grammy-díjat nyert A halál és a lánykát, amelyet aztán a Camerata Bernnel félig szcenírozott, filmes produkcióként is bemutattak a HarrisonParrott Virtual Circle nevű digitális platformján. A közelmúltban jelent meg a Les Plaisirs Illuminés című művet tartalmazó, Sol Gabetta és a Camerata Bern közreműködésével készült CD-je, amely elnyerte a BBC Music Magazine díját, valamint a Le monde selon George Antheil című, Joonas Ahonen zongoraművésszel készített felvétele (mindkettő az Alpha Classics gondozásában). Egy szintén az elmúlt évad során megjelent CD-n éledt újjá a Maria Mater Meretrix című produkció, amelyben Anna Prohaskával egy zenei mozaik keretében mutatják be a nőkről az évszázadok folyamán kialakult képet.

Kopatchinskaja a vezető svájci gyermekvédelmi szervezet, a Terre des Hommes humanitárius nagykövete, 2017-ben pedig a svájci Szövetségi Kulturális Hivatal Svájci Zenei Nagydíját vehette át.