- Engem az indított el ezen az úton, hogy nagyon jól hallgattam rádiót. Fiatalként a Capella Coloniensist, a Collegium Aureumot, a Leonhardt Consortot és Harnoncourt-t hallgattam. Az ő zenélésük hatására döntöttem el, hogy én is ezt szeretném majd csinálni. A gyakorlati zenélés mellett zenetörténetre is jártam, ahol azt igyekeztem megtanulni, hogyan bírja szóra az ember a forrásokat. Barokk hegedűre Franzjosef Maier és Marie Leonhardt tanított, és együtt játszottam Harnoncourt több tanítványával. Idővel azonban arra a felismerésre jutottam, hogy tanáraink túl gyorsan megelégszenek az eredménnyel. Az első nemzedék képviselői gyakran beérték annyival, hogy régi hangszeren szólaltatták meg a Brandenburgi versenyeket meg a különböző Bach-kantátákat.
Számunkra, a második generáció számára a szupergondos kottaolvasás volt a lényeg, az, hogy minden egyes hangjegy helyét, szerepét, hosszát, hangerejét pontosan meg tudjuk ítélni. Engem mindig az izgatott, hogy mi áll a kottában, és hogy annak milyen implikációi vannak. Korábban azt, ami az egyik helyen andanteként volt eladva, másutt allegróként adták el. Bennem ezzel kapcsolatban rengeteg kérdés merült fel. Kollégáim közül Ton Koopman volt az, akivel a legtöbbet beszéltem erről, és akivel állandó szellemi cserekapcsolatban álltam, akivel megpróbáltuk a forrásokat újraértékelni. Tovább akartunk lépni, távolabbra akartunk jutni, mint ahol tanáraink tartottak. Talán ez okozta, hogy másképpen hangzott, amit mi csináltunk. De ebben nincs semmi rendkívüli, sőt ez így van rendjén, a művészet szabad, ami persze korántsem jelenti, hogy például az én tempóim a Brandenburgi versenyekben a fantázia szülöttei. Nem, ezek mögött nagyon alapos vizsgálódások álltak.
A zenetudományból megtanultam, hogyan kell diplomatikus kérdéseket föltenni a forrásoknak. Miért írt Bach valamit háromnyolcadban és nem hatnyolcadban? A Bach-kor zenei teóriáiról vaskos könyvek állnak a rendelkezésünkre. Volt egy Johann Kirnberger nevű Bach-növendék, zeneszerző és teoretikus, aki azt írta, hogy a korban ketten tudtak rendesen bánni az ütemfajtákkal, François Couperin és Johann Sebastian Bach. Ezért aztán különösen oda kell figyelni arra, mit hogyan írtak meg, s hogy mi áll a kottában. Nem létezik önmagában Largo, Allegro, vagy Andante. Ezek mind csak egymással összefüggésben értelmezhetők. A tizennyolcadik század elején és közepén ezek a tempómegjelölések az ütemjelzés függvényeként értelmezendők. Egy háromnyolcadban írott Allegro más, mint egy háromnegyedben írott. Engem a korabeli zeneelmélet és annak gyakorlati alkalmazása érdekel.
- Mi annak idején más rádióállomásokat hallgattunk. Hozzánk késve érkezett meg a historikus gyakorlat, amely olyan üdítően, frissen hatott. Gyakran úgy éreztem, hogy van ebben valami forradalmi, valami veszedelmes felforgató gesztus is. Közben persze tudom, hogy ez azért nem olyan egyszerű. Ön mit gondol erről?
- Én egyszerűen csak úgy játszottam, ahogy a meggyőződésem diktálta. Készítettem kilencvenegynéhány lemezt, és minden egyes lemezemhez tudtam volna írni egy disszertációt. Meg tudtam volna védeni, hogy miért úgy és miért nem másképp szól rajta a zene. Melyek az elméleti okai, hogyan kapcsolódik az elmélet a gyakorlathoz. Ez az, ami engem izgat. A tanáraimtól nagyon sokat tanultam. Többek között azt is, hogyan necsináljak valamit. Mit csinált az első nemzedék, és mit ne csináljuk mi. Sajnálom, de Harnoncourt-ral nem ér véget a történelem. A fiatalok továbbfejlesztették, amit tőle tanultak. És ez így van jól, ez jogában áll az ifjúságnak. Azt hiszem, a mi nemzedékünk, Savall, Koopman és az én generációm volt eddig a legokosabb, bennünket terhelt a legkevésbé a múlt, az előző nemzedékek tudása, mi igazán kiélhettük magunkat. A növendékeim például már nem mindig tudják egészen pontosan, mit miért tesznek. Ezért próbálok meg nekik több elméleti, mint gyakorlati tudást átadni. A lényeg nem az, hogyan kell a barokk hegedűn játszani - ez bárhol megtanulható -, hanem hogy mi a különbség két tempó között. Ez egyébként tényleg forradalmi abban, amit csinálok.
- Akikkel egy nemzedékbe tartozik, eljutottak a barokktól a huszadik század elejének zenéjéig. Ön mindig megmaradt a tizennyolcadik századi repertoár keretein belül, láthatóan már a tizenkilencedik század sem érdekli.
- Ennek az az oka, hogy a tizennyolcadik században ezrével írták az elméleti munkákat, míg a tizenkilencedik században már teljes volt a szabadság. Beethoven egy helyütt arról ír, hogy ma már nincsenek tempi ordinari, ma a szabad szellem, a géniusz az irányadó, meg persze, ezt én teszem hozzá, a metronóm is. Tudjuk tehát, hogy Brahms hozzávetőlegesen milyen tempókat képzelt el, így aztán ez már nem is érdekel annyira. Én enciklopédikus tudásra törekszem. Nem szeretnék addig meghalni, amíg mindent át nem tanulmányoztam, ami a tizennyolcadik század zenéjére vonatkozik. Még ha nem is mindig értem. És szeretném mindezt alkalmazni is. Ezért korlátozom magam tudatosan erre a korszakra. Egyébként Beethoven ötödik szimfóniájáig elmegyek. Nagyon óvatosan. Most a másodiknál tartok. Megpróbálom megszerezni hozzá a szükséges elméleti tudást.
- Azt hinné az ember, hogy egyik szerzőtől egészen organikus módon el lehet jutni a másikhoz. Ez nem így van?
- Johann Christian Bachtól organikusan el lehet jutni Mozarthoz, onnan pedig Beethovenhez. Magam állítom össze a műsoraimat, magam készítem elő a partitúráimat, állandó felfedezőúton vagyok. Megpróbálok olyan zenéket bemutatni, amelyeket soha senki sem hallott korábban. Ez nagy kihívás, egyszersmind nagy művészi kielégülés. Így nem kell klisékkel hadakoznom, nem kell vitáznom ismert interpretációk elemeivel, hanem úgy dolgozhatom a muzsikusokkal, hogy ők is először találkozhatnak valamivel, amit soha korábban nem játszottak és nem hallottak, és így együtt fedezünk fel valamit. Azért is maradok a tizennyolcadik század zenéjénél, mert a későbbi előadói apparátusok túl nagyok nekem. Én a vonósjáték szakembere vagyok, a szép és egészséges hegedűjátéké, a nagy zenekarok nem érdekelnek.
- Ön alapította és vezette Kölnben az azóta feloszlott Musica Antiquát. Nyilván elszegődhetett volna egy már létező zenekarhoz, de - gondolom - ön tipikus vezető alkat, ezért saját együttest akart. Hogy történt ez?
- Egyszerűen. Két másik muzsikussal, egy hegedűssel és egy csembalistával Buxtehude-kantátákat kísértünk. Kiderült, hogy az énekes ötszáz márkát kap, mi pedig fejenként ötvenet. Megállapítottuk, hogy ez nem jól van így. Mi is ötszázat akarunk. Arra a következtetésre jutottunk, hogy egy szenzációs együttest kell alakítanunk, amely csúcsgázsit kap. Miközben még jártunk az akadémiára, gyakorolni kezdtünk. Minden este két órát szántunk a próbákra, az eredmény pedig közismert. A Musica Antiqua Köln harmincöt évi működés után oszlott fel. Egy társam volt, aki végigcsinálta velem ezt a hosszú időszakot, a többiek cserélődtek, elmentek, újak jöttek. A végén gyakran úgy éreztem, hogy túlképzett, túl művelt és túlságosan erős muzsikus személyiség vagyok, és inkább dirigensként szeretném átadni a tudásomat, nem elégít ki, hogy kapirgálok a hangszeremen. Az elhatározáshoz még egy baleset is hozzájárult, amelyben az egyik kollégánk elveszítette a fél lábát. Megváltozott a historikus gyakorlat is. Mi annak idején úgy nőttünk fel, hogy előttünk ott járt Harnoncourt, Leonhardt és Franzjosef Maier. De mögöttünk már nagy tömegben érkeznek a fiatalok, akik rajtunk és velünk nőttek fel. A világnak nem öreg apostolokra van szüksége, akik ráadásul a piacot is eldugaszolják. Kell a hely a tanítványaimnak. Önként döntöttünk így, és adtuk át a helyünket. Oly sok minden vár még rám.
- Sokat dolgozik nagy zenekarokkal, most például a Fesztiválzenekar barokk együttesével próbált. Azt hiszem, ez más, mint egy szokásos próba, inkább amolyan pedagógiai tevékenység.
- Igaza van, ez tényleg pedagógia. De ahhoz, hogy megváltoztass valamit, hogy egy másik gondolkodásmódot megvilágíts, villognod kell az intelligenciáddal. Nem mondhatod azt, hogy nézzenek rám, csak a kezemet figyeljék, végigvezetem önöket a mű útvesztőin. Nem, ne nézzenek rád, nézzék a kottát, használják saját intelligenciájukat, ismerjék fel a mögöttes tartalmakat. Nagyon pontosan előkészítem az anyagot, elmagyarázom az összefüggéseket, és nagyon boldog vagyok, amikor látom, hogy leesik a tantusz: nahát, tényleg, ez így van, sosem gondoltam volna.
- A Budapesti Fesztiválzenekar Fischer Iván régizenei múltjának, érdeklődésének és informáltságának is köszönhetőn sokat hasznosít ahistorikus gyakorlat tapasztalataiból. Mindazonáltal ez most első próbálkozás régi hangszerekkel, vonókkal, bélhúrokkal. Milyenek ezek az első lépések?
- Ivánnal annak idején Hollandiában egy együttesben játszottunk, ő gambázott, a felesége pedig blockflötézett. A Fesztiválzenekarból alakult csoport nagyszerű, amely meglévő historikus alapjaihoz most gyakorlatot is szerez. Ez egyébként nekem is komoly feladat, hiszen a felkérés nemcsak a hangszereken való játék tanítására szól, hanem arra is, hogy „kiokosítsam" őket. Mint hallhatta, sokat beszélek, szeretek is beszélni, ennél jobban csak a szép zenélést szeretem hallgatni. Az a benyomásom, hogy a hegedűsök igazán kitűnőek. Állítom, hogy ez az együttes rövid időn belül európai rangra fog szert tenni.
Győri László Muzsika, 2011 november
|